دو و نیم میلیارد دلار حجم تجارت ایران و افغانستان

تاریخ: 10:45, 05-01-2016.

تهران. سه شنبه، 5 ژانویه 2016  میلادی برابر با 15 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در حال حاضر حجم مبادلات ميان تهران و کابل بیش از دو و نيم ميليارد دلار است.
بنا بر این گزارش، معاون اول رئيس جمهور و رئيس اجرايی دولت وحدت ملی افغانستان پس از دو ساعت ديدار خصوصی و مشترک به جمع خبرنگاران آمدند و درباره موضوعات مطرح شده در اين نشست و توافقات صورت گرفته به خبرنگاران پاسخ دادند.
اسحاق جهانگيری در اين نشست خبری مشترک با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ايران و افغانستان تصريح کرد: در حال حاضر روابط تجاری خوبی ميان دو کشور وجود دارد و حجم مبادلات بالای دو و نيم ميليارد دلار است.
معاون اول رئيس جمهور همچنين از بندر چابهار به عنوان فرصت خوبی برای ارتقاء روابط اقتصادی ميان ايران و افغانستان نام برد و افزود: افغانستان می تواند از اين فرصت برای کالاهای ترانزيتی خود به خوبی استفاده کند.
وی همچنين به احداث خط آهن خواف به هرات افغانستان اشاره کرد و گفت: اين خط آهن بايد به سرعت احداث شود و به بهره برداری برسد.
جهانگيري در زمينه تعليم و آموزش دانش آموزان افغاني در ايران هم افزود: اين شرايط هم اکنون فراهم شده و دانش آموزان افغاني مي توانند در ايران به ادامه تحصيل بپردازند.
وی به مسئله امنيت در افغانستان اشاره کرد و گفت: برقراری امنيت و آرامش در اين کشور امنيت ماست و جمهوری اسلامی ايران به اين مسئله حساس است.
جهانگيری يکي از دغدغه های دو کشور را بحث مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود:  جمهوری اسلامی ايران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر نقش فعالی داشته و دولت افغانستان نيز در اين مسئله بسيار جدی است.
در اين نشست همچنين عبدالله عبدالله رئيس اجرايی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به پيشينه تاريخی روابط دو کشور  از جمهوری اسلامی ايران به خاطر حمايت هايش از مردم مظلوم افغانستان در دوران جهاد و مقاومت، تأسيس دولت افغانستان، بازسازی اين کشور، تعليم و آموزش فرزندان، بهداشت، ساخت راه ها، همکاری های فنی و مهندسی، امنيتی و مبارزه با مواد مخدر تشکر کرد.
وی در ادامه تصريح کرد: افغانستان و ايران خواستار گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی و  تسهيل ترانزيت کالا هستند.
عبدالله با قدرداني از جمهوري اسلامي ايران به خاطر ميهماني از مهاجرين افغان گفت:  از دولت جمهوری اسلامی ايران به خاطر فراهم شدن امکان تعليم و تربيت 50 هزار دانش آموز افغانی در ايران تشکر می کنيم .
وی تصريح کرد: 350 هزار نفر از دانش آموزان افغانی هم اکنون در ايران مشغول به تحصيل هستند.
عبدالله در پايان درباره عزم دولت اين کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: اين عزم هم اکنون ميان دو کشور و جهان وجود دارد و آن را ادامه خواهيم داد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: