ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

22:05 | مارس28 تهران

کاوش های باستان شناسی تل هفت هزار ساله سمیرم، در ایران پایان یافت

تاریخ: 11:56, 24-10-2014.

تهران. جمعه، 24 اکتبر 2014 میلادی برابر با 2 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کاوش های باستان شناسی تل هفت هزار ساله مش کریم در شهرستان سمیرم در استان اصفهان پایان یافت.
بنابراین گزارش، افشاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم دیروز گفت: کاوش های باستان شناسی در تل "مش کریم" سمیرم که از اوایل شهریور آغاز شده بود، به پایان رسید.
افشاری، با بیان اینکه  تل باستانی "مش کریم" محوطه ای کوچک با ابعاد 35 در 40 متر و ارتفاع 2 و نیم متر است، افزود این کاوش ها بیانگر شکل گیری این محوطه در اوایل هزاره پنجم قبل از میلاد و همزمان با دوره شمس آباد و باکون پیش از تاریخ است.
وی گفت: در این کاوش ها شواهدی شامل بقایای معماری سنگ چین، فضاهایی با دیوارهای چینه ای و خشتی، اتاقی با دیوار چینه ای با سه رنگ قرمز، سفید و سیاه، چند مرحله سکونت روستایی و کوچرو در هزاره پنجم قبل از میلاد نمایان شد.
افشاری، کاربرد این ساختمان را آئینی و اقتصادی دانست وگفت: یافته های مهم این کاوش شامل قطعات و شمایل منقوش و ساده دارای نقوش هندسی، جانوری وگیاهی که بیشتر سمبلیک بوده و ابزارهایی از جنس سنگ چخماق برای استفاده برشی و داسی است.
وی وجود پیکرک ها را نشان دهنده اعتقادات ساکنان آن عنوان کرد و افزود: اشیای شمارشی مربوط به حسابداری، شمارش اولیه و تجارت مردم که از جنس سنگ و گل بود، از دیگر اسناد کشف شده است.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و دامنه های دنا و زاگرس مرکزی است

به اشتراک گذاشتن اخبار: