ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:24 | آوریل26 تهران

درآلماتی قزاقستان هفته فیلم ایران آغاز شد

تاریخ: 16:46, 22-10-2014.


آلماتی. چهارشنبه، 22 اکتبر 2014 برابر با 30 مهرماه 1393 هجری خورشیدی. مطلوبه شاه علی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در سینماتئاتر سیلک وی سیتی شهر آلماتی شب گذشته آغاز شد.
در مراسم گشایش مجتبی دمیرچی لو، سفیر ایران در قزاقستان، اصغر صابری، رئیس نمایندگی فرهنگی ایران (رایزنی) در این کشور و دیگر مسئولان سفارت ایران در قزاقستان، هنرمندان سینمای ایران و قزاقستان، استادان و دانشجویان ایرانی و قزاق، خبرنگاران هر دو کشور، ایرانیان مقیم آلماتی و کلا دوستداران زبان و فرهنگ ایران زمین گردهم آمدند.
گردانندگان این برنامه فرهنگی دو تن از دانشجویان دختر قزاق بخش فارسی دانشگاه آلماتی بودند. نخست سرود های ملی دو کشور نواخته شدند و سپس اصغر صابری، سازماندهنده اصلی هفته فیلم ایران در قزاقستان با خواندن بیت
چو پرسید پرسندگان از هنر
نباید پاسخ  بدهی از گهر
  از فردوسی به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: سینما که از هنرهای شناخته شده دوران معاصر ماست، می تواند برای صلح و آرامش و شادی و نشاط جامعه نقش مهمی ایفا کند.
او اظهار امیدواری کرد که برگزاری هفته فیلم ایران در قزاقستان هم معرّف سینما و فرهنگ ایران و هم موجب آشنایی بیشتر دو ملت بزرگ ایران و قزاقستان باشد.  
مجتبی دمیرچی لو، نیز ضمن سخنرانی با بیان اینکه طی چند ماه فعالیتش در این کشور کتاب و مطالب زیادی در باره قزاقستان مطالعه کرده و چند فیلم "قزاق فیلم" را تماشا کرده است، گفت: یک فیلم بیان کننده مفهوم اطلاعات و آگاهی های ارزشمند از یک جامعه، از یک کشور، از یک فرهنگ و از یک ملت است.
دمیرچی لو افزود: سینمای ایران دارای جایگاه و سبک و کلاس بسیار ممتاز و خاص خودش در جهان  است و این برای فرهنگدوستان و مرتبطین این عرصه کاملا آشنا است.
سرگئی عظیمف، کارگردان و تهیه کننده قزاقستان و رئیس سابق "قزاق فیلم" با اشاره به فرهنگ بزرگ ایران و زبان فارسی، در این مراسم گفت:
من زمانی که نوجوان بودم، منظومه "رستم دستانِ" ترمغمبت ازتی ئالف، شاعر و مترجم قزاق را با علاقه مندی فراوان مطالعه  کردم و افتخار داشتم که سرزمین قزاق چنین گردان یل را پروریده است. من آن زمان خبر نداشتم که داستان رستم دستان، سروده فردوسی بزرگ است و بخشی از شاهنامه بی زوال اوست. فرهنگ ایران، بزرگ و دارای اصالت است و چه خوب که مردم ایران توانسته اند این فرهنگ را حفظ کنند و بدون آسیب پرورش دهند.
در نخستین شب هفته فیلم ایران در شهر آلماتی فیلم "استرداد" به کارگردانی علی غفاری، به نمایش گذاشته شد. این فیلم تاریخی از حوادث جنگ دوم جهانی و از مشکلات ایران ناشی از دست یافتن نیروهای روس، انگلیس و آمریکا به قلمرو ایران و به طورعمده، از روند و عواقب رخداد جبران خسارت به مبلغ 11 هزار تن شمش طلا در سال 1953 حکایت می کند. فیلم "استرداد" در ایران و روسیه، به خصوص در تهران و مسکو فیلمبرداری شده است.  
این فیلم فارسی با تیتر روسی مورد پسند بیشتر تماشاگران در آلماتی قرار گرفت.
هفته فیلم ایران در سینماتئاتر سیلک وی سیتی آلماتی تا 25 اکتبر برابر با 3 آبان ماه ادامه خواهد یافت.
هر شب ساعت 7 یک فیلم ایرانی به صورت رایگان به نمایش گذاشته می شود.
خاطرنشان می کنیم که حمید فرخ نژاد، هنرپیشه ناماور ایرانی برای بازیگر نقش اصلی مرد درفیلم "استرداد" در جشنواره بین المللی فیلم فجر-91 برنده جایزه سیمرغ بلورین گردید.  

به اشتراک گذاشتن اخبار: