دیدار رئیسجمهور ایران و نخست وزیز انگلیس

تاریخ: 21:09, 25-09-2014.


تهران. پنجشنبه، 25 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 3 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس چهارشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص موضوع هسته ای، خطر تروریسم در سوریه و عراق و مناسبات دو جانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
بنابراین گزارش، رییس جمهور ایران در این دیدار گفت: دولت ایران در پی تعامل سازنده با جهان بر مبنای احترام و منافع مشترک است و نسبت به انگلستان هم علاقمند به ایجاد رابطه خوب و توسعه مناسبات هست.
دکتر روحانی با بیان اینکه تجار ایران و انگلستان از دیرباز روابط اقتصادی خوبی داشته اند، بر تسهیل رفت و آمد شهروندان دو کشور تأکید کرد و خواستار ارتقای روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور شد.
رئیس جمهور ایران با اشاره به مذاکرات مفصل ایران و 5+1 در خصوص موضوع هسته ای گفت: در ایران اراده جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به شکل جامع وجود دارد و در پی فعالیت های صلح آمیز هسته ای در چارچوب ان. پی. تی. هستیم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران همواره همکاری شفافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، تصریح کرد: گزارش های بازرسان آژانس نشان می دهد که فعالیت های ایران هیچ گاه انحراف نداشته است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه باید از تجربه گذشته برای ساختن آینده استفاده کرد، گفت: همه اعضای ان پی تی باید دارای حقوق مساوی باشند و تبعیض از نظر ما قابل قبول نیست. قرارداد پایدار در سایه احترام به حقوق ملت ها به دست خواهد آمد و تحقیر یک ملت، موفقیت ایجاد نخواهد کرد.
رئیس جمهوری ادامه داد: اگر 5+1 انعطاف لازم را داشته باشند در مدت معقول، توافق در دسترس ماست. از فواید آن بنای اعتماد است که می تواند مبنای توسعه همکاری ها در سایر حوزه ها باشد.
دکتر روحانی با اشاره به تحولات منطقه، بی ثباتی و نا امنی را ناشی از توحش این گروه های تروریستی دانست و با اشاره به ضرورت خشکاندن ریشه های فعالیت تروریست ها گفت: باید بپذیریم که فعالیت تروریست ها به نفع کسی نیست و تروریسم ابزار مناسبی برای رسیدن به منافع نمی باشد و اگر کسی در این جهت حرکت کند خودش نیز در امان نخواهد بود.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان با بیان اینکه ایران همانند همه کشورها حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد، اراده جدی ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای را مثبت خواند و دیدگاه های کشورش در خصوص برخی موارد فی مابین و منطقه ای را بیان کرد.
وی در بخش دیگر سخنانش از کمک ایران به استقرار دولت جدید عراق قدردانی کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: