ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:35 | آوریل24 تهران

نخستین پایگاه ستاره شناسیِ روستاییِ ایران آغاز به کار کرد

تاریخ: 20:05, 22-09-2014.


تهران. دوشنبه، 22 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 31 شهریور 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نخستین پایگاه ستاره شناسی روستایی ایران درروستای ورکیان دامغان به بهره برداری رسید .
این پایگاه نجوم با تلاش انجمن ستاره شناسی استان سمنان و با کمک خیّر دامغانی مرتضی دامغانی ورکیانی با اعتبار یک میلیارد تومان ساخته و تجهیز شده است .
بنابراین گزارش، محمود خوشنویسان، مدیر انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان در مراسم افتتاح این مرکز به خبرنگاران گفت: ساختمان پایگاه ستاره شناسی ورکیان به مساحت یک هزار متر مربع ساخته شده و دارای اتاق های آموزش تخصصی نجوم، شش و نیم هکتار فضای روزباز رصد، سکوهای رصد، انواع تلسکوپهای پیشرفته تلسکوپهای شکستی وبازتابی و سیستم های ردیاب هوشمند است.
خوشنویسان افزود: در این مرکز کمپ ها و سوئیت هایی برای اسکان گروه های علمی در نظر گرفته شده است که ظرفیت پذیرش 100 دانشجو و 30 استاد را دارد.
وی با بیان اینکه پیش از آغاز به کار این پایگاه، ستاره شناسی در خانه نجوم ورکیان انجام می شد، گفت : این خانه، مرکز کوچکی در کنار پایگاه ساخته شده فعلی با امکانات محدود بود ولی با توجه به آسمان بدون غبار و نوری که در روستای ورکیان وجود دارد، یکی از مدال آوران المپیاد جهانی نجوم ایران در این مرکز آموزش دید و با تلاش سه نفر از اعضای انجمن نجوم دامغان که دارای مدرک تخصصی آموزش ستاره شناسی از موسسه لایف لینک انگلستان هستند، موفق به کسب مدال جهانی نجوم شد .
مدیر انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان با اشاره به توسعه فعالیت های خانه ستاره شناسی ورکیان و تبدیل آن به مرکز تخصصی نجوم در ایران افزود: فعالیت های علمی و آموزش حرفه ای رصد در پایگاه ستاره شناسی روستایی ورکیان زیر نظر یونسکو انجام می شود .
خوشنویسان با اشاره به رویکرد توسعه گردشگری نجوم در این منطقه گفت: سالانه حداقل 10 هزار نفر گردشگر علمی به این منطقه سفر می کنند.
روستای ورکیان در پنج کیلومتری جنوب دامغان و در حاشیه محور دامغان - اصفهان واقع است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: