دکترمحمود مولانژاد: ایران در تجارت غذای حلال دنیا هیچ سهمی ندارد

تاریخ: 18:49, 09-09-2014.

تهران. سه شنبه، 9 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 18 شهریور 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مقامات ذیربط جمهوری اسلامی از این که در تجارت غذای حلال دنیا ایران تا کنون هیچ جای و سهمی ندارد، ابراز تاسف کرده اند و خواستار پیدا کردن راهکارهایی در این زمینه شده اند.
دکتر محمود مولانژاد، قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در امور بین الملل در گفت وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری ایرنا اظهار کرده است که این در حالیست که  براساس آمارهاي موجود، حجم گردش مالي محصولات حلال در دنيا 1.3 تريليون دلار و ارزش كارخانجات و صنايع مرتبط با آن حدود 2.3 تريليون دلار برآورد شده است.
گفت و گوی مولانژاد با خبرنگار ایرنا در حاشیه برگزاری دومین سمینار و کارگاه تخصصی بین المللی استانداردسازی و تجاری سازی غذای حلال انجام شد.  
این سمینار دیروز در تهران با شرکت و حضور و سخنرانی کارشناسان، متخصصان و صاحبنظران از کشورهای بنگلادش، اندونزي، مالزي، آمريكا، سريلانكا، تايلند، سودان، امارات متحده عربي، كومور، استراليا، هندوستان و قزاقستان، آغاز به کار کرد و سه روز ادامه خواهد داشت.    
دكتر محمود مولانژاد گفت: تايلند به عنوان يك كشور غيرمسلمان، يكي از بزرگترين مراكز توليد، فرآوري و عرضه محصولات حلال را در دنيا ايجاد كرده و مدعي است كه در آينده به بزرگترين آشپزخانه جهان تبديل خواهند شد و براي رسيدن به اين هدف، بازارهاي مصرف محصولات حلال را نشانه گرفته است.  
وي افزود: الان 200 كارخانه تايلندي تغيير كاربري داده و وارد بازار غذاي حلال شده اند و  200 كارخانه ديگر آن نيز متقاضي ورود به اين بازار جهاني هستند.  
قائم مقام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در امور بين الملل با بیان این که محصولات حلال در تمامی کشورهای جهان متقاضیان و مشتریان زیاد دارد،  گفت: ارزش مبادلات محصولات حلال در دو ايالت ميشيگان و ايلي نويز آمريكا از 60 تا 80 ميليون دلار در سال است و فقط در شهر لندن سالانه 30 ميليارد دلار تجارت محصولات و غذاي حلال صورت مي گيرد.  
مولانژاد در مورد تلاش كشورهاي برزيل، اسپانيا و مكزيك براي تصاحب بازارهاي جهاني غذاي حلال چنین ابراز نظر کرد: اخيرا كشور مكزيك، همكاري نزديكي را با مالزي آغاز كرده تا به صورت مشترك، وارد بازار غذاي حلال شوند و به لحاظ نزديكي با آمريكا، محصولات خود را روانه بازارهاي اين كشور كنند.
وي با ابراز تاسف از این که ایران به عنوان یک کشور اسلامی هیچ جایی در این بازار مهم دنیا و در عرصه رقابت هاي جهاني محصولات حلال ندارد، گفت: متاسفانه ايران هيچ سهمي از اين بازار مهم دراختيار ندارد و آغاز حركت هايي مانند راه اندازي مركز ملي و منطقه اي فناوري حلال ايران مي تواند نويدبخشي در گام هاي نخست اين حركت باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: