ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:40 | آوریل20 تهران

محدودیت های گمرک ترکمنستان در مرز سرخس مشکل آفرین شد

تاریخ: 17:05, 11-07-2014.

تهران. جمعه، 11 جولای 2014 میلادی برابر با 20  تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ - خبرگزاری تلگراف ایران. هادی شیخ سلطانی. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، توقف بیش از 700 کامیون حامل بار در گمرک مرزی سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان، مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد کرده است.
رضا راستی، مدیرکل گمرک سرخس هم با تایید مشکلاتی برای رانندگان، اظهار کرد: توقف کامیون های ترانزیتی ایرانی در مرز سرخس محدودیتی است که از آن طرف مرز اعمال شده و مسئولان ترکمنستان فقط امکان پذیرش 200 کامیون در روز را فراهم کرده اند.
وی افزود: به همین سبب گمرک ایران برای جلوگیری از توقف بیش از حد کامیون های ترانزیتی در مرز سرخس اقداماتی را در دست انجام دارد، نخست این که از شرکت ها تعهد کتبی گرفته می شود که کالای ترانزیتی خود را با واگن جابه جا کنند.

وی بیان کرد:اقدام دوم گمرک ایران، رایزنی با مسئولان کشور ترکمنستان برای افزایش سقف پذیرش کامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران در روز است و طرف مقابل قول داده که با راه اندازی یک ساختمان جدید گمرک در مرز سرخس در آبان امسال این سقف افزایش یابد.
بنا بر این گزارش برخی از رانندگان که چند روز است کامیون حامل بارشان در گمرک متوقف شده است، از عدم همکاری مسئولان گمرک سرخس و نبود امکانات رفاهی برای رانندگان ترانزیت انتقاد می کنند.

آقای راستی در مورد ترانزیت خارجی کالا از طریق این گمرک گفت: در سه ماه نخست امسال 236 هزار تن کالای ترانزیتی از سوی کشورهای آسیای میانه وارد گمرک سرخس شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیانگر 34 درصد افزایش است.
مدیرکل گمرک سرخس اظهار کرد: همچنین در بحث ترانزیت خروجی از گمرک سرخس در سه ماهه اول امسال 243 هزار تن کالا از این مرز خارج شد که این رقم هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از 10 درصد افزایش است.

وی اضافه کرد: در سه ماه امسال 98 هزار تن کالای وارداتی از سوی کشورهای آسیای میانه از این گمرک وارد کشور شده که پس از انجام کارهای قانونی جهت مصرف به داخل هدایت شده است.
به گفته آقای راستی، در سه ماهه سال جاری 154 هزار تن کالای صادراتی که تشریفات آن در این گمرک انجام گرفت، به مقصد کشورهای آسیای میانه ارسال شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: