وزارت امور خارجه ایران: ما همه طرف‌های افغانستان را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم/از نظر ما مطالبات برحق نامزدها باید رسیدگی شود

تاریخ: 15:52, 10-07-2014.

آلماتی. 10 جولای 2014 میلادی برابر با 19 تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران. مطلوبه شاه علی. به گزارش یک منبع خبرگزاری در تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تا نهایی شدن فرآیند انتخابات به خیشتنداری دعوت کرده است.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران گفت: در مراحل انتخابات از نظر ما مطالبات برحق نامزدها باید رسیدگی شود و به صورت شفاف به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود، ما به آرای مردم افغانستان احترام میگذاریم، در عین حال هنوز این فرآیند نهایی نشده است و تا زمان نهایی شدن آن همه طرف‌ها کاملا با حساسیت خویشتنداری کنند و شرایط آرام و باثبات را حفظ کنند.
خانم افخم در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد احتمال بروز جنگ داخلی در افغانستان به دلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری، این گمانه زنی ها را شتاب زده خواند وگفت: افغانستان نیاز به آرامش و ثبات دارد و باید از همه راهکارها و ابزارهای قانونی برای رسیدن به یک راه‌حل استفاده شود و در عین حال خویشتنداری طرفین در این مساله بسیار مهم است.
وی افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که قریب به هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد امنیت، ثبات و انسجام و وحدت ملی افغانستان بسیار اهمیت داشته و امر حیاتی است. ما معتقد هستیم موفقیت آینده افغانستان در گرو ثبات، آرامش و تشکیل دولت فراگیر خواهد بود و امیدوار هستیم آرای پاک مردم افغانستان چنین آینده‌ای را رقم بزند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در رابطه با تحولات افغانستان و موضع ایران در قبال تشکیل دولت موازی در این کشور، چنین اظهار نظر کرد:
ما این مساله را در چارچوب اخبار افغانستان دنبال می‌کنیم و قضاوت در این باره را کمیسیون و مرجع نهایی قانونی در افغانستان در این زمینه خواهد داشت به همین دلیل طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم تا از راهکارهای قانونی این موضوع را دنبال کنند و آنچه که نیاز امروز افغانستان است آرامش و ثبات است. سومین انتخاباتی که در این کشور برگزار شد به دلیل شرایط ویژه انتخابات خاصی بود و اغلب کشورهای دنیا از برگزاری چنین انتخاباتی که آزاد و با حضور مردم افغانستان و بدون حضور نیروهای خارجی انجام شد استقبال کردند. ما هم به عنوان ایران در آن مرحله استقبال کردیم. امیدواریم که سایر اقداماتی که از این پس انجام خواهد شد در تداوم روندهای قانونی و با احترام به آرای مردم افغانستان باشد. نیاز افغانستان به امنیت و ثبات یکی از اساسی‌ترین موضوعات است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار گیرد. در عین حال توجه به روندهای قانونی و رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها و مباحثی که مطرح است در چارچوب قانونی می‌تواند کمک‌کننده باشد تا ثبات و آرامش هر چه زودتر شکل گیرد.
خانم افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا از دولت موازی در افغانستان پشتیبانی می‌کند یا خیر، تاکید کرد: باید اجازه دهید در این مرحله روندهای قانونی در افغانستان طی شود، نتیجه نهایی رسما اعلام شود. به هیچ وجه نباید به شرایط کنونی که احیانا به ناامنی و بی‌ثباتی دامن می‌زند کمک کنیم. امیدواریم که کمیسیون رسیدگی‌کننده و مرجع قانونی بتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: