ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:42 | آوریل20 تهران

رئیس فرهنگستان علوم ایران از بزرگترین فارابی شناسان جهان، مهمان زادگاه فارابی است

تاریخ: 00:25, 06-11-2014.

آلماتی. 5 نوامبر2014 میلادی برابر با 14 آبان هجری خورشیدی. خبرگزاری تلگراف ایران. مطلوبه شاه علی. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، امروز در دانشکده خاورشناسی دانشگاه الفارابی آلماتی قزاقستان دیدار و گفت و گوی دانشمندان ناماور ایران دکتر رضا داوری اردکانی و بانو نگار داوری اردکانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران با استادان و دانشجویان قزاق برگزار گردید.
سازماندهنده این ملاقات مفید و مهم دکتر اصغر صابری، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان می باشد. زبیده شادکام، استاد زبان ترکی دانشگاه الفارابی آلماتی که اصالتا از قزاق تباران ایران بوده و از سالها بد این سو مقیم آلماتی است، ترجمانی این مجلس را به شیوه بسیار خوب انجام داد. محیط سلقینبای، استاد بخش عربی و فارسی دانشگاه الفارابی که گردانندگی مجلس را بر عهده داشت، پس از خوش آمد، گفت: موجب مسرت است که مراسم رونمایی ترجمه روسی کتاب "فارابی بنیانگزار فلسفه اسلامی" که به تازگی درمسکو چاپ شده، با حضور نویسنده این کتاب، فیلسوف معروف و دانشمند فارابی شناس دکتر رضا داوری اردکانی برگزار می شود.
همچنین دکتر اصغر صابری، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان گفت که دکتر رضا داوری اردکانی نه فقط استاد دانشگاه و نویسنده بیش از 30 اثر در زمینه های فلسفه اسلام، فرهنگ، هنر و علوم اجتماعی است، بلکه از مشاهیر وچهره های ماندگار ایران و رئیس فرهنگستان علوم کشور است.
  دکتر صابری ضمن معرفی بانو نگار داوری اردکانی با تأکید بر اینکه خانم دوتا امتیاز دارد، گفت: اول اینکه فرزند شخصی مثل دکتراردکانی است و دیگر اینکه خود ایشان یکی از شخصیت های علمی دانشگاه شهید بهشتی است و در ترجمه و تحقیق برخی از آثار فارابی نقش مهمی دارد.
دکتر رضا داوری در سخنرانی خود اظهار داشت:
خیلی خوشبختم که در دانشگاهی هستم که اسمش فارابیست، زیرا 50 سال زندگی ام خوشبختانه در مصاحبات فارابی گذشته است. من دانشجوی فلسفه غرب بودم. ولی پس از آشنایی با فلسفه سیاسی فارابی به ویژه اثر "مدینه فاضله" کاملا به فارابی شناسی گرویدم.
دکتر اردکانی با اشاره به اینکه فلسفه چیزی نیست که همه مردم دوست دارند و بفهمند، افزود: حتی اهل علم هم خیلی راحت به فلسفه اهمیت نمی دهند. فلسفه واژه یونانیست و این علم به افلاطون و ارستو برمی گردد. اگر در یونان فلسفه به وجود نمی آمد، بلکه حالا فلسفه اسلامی نداشتیم.
دانشمند ایرانی با بیان اینکه به وجود آمدن فلسفه درعالم دین نو اسلام که رو به پیشرفت و قدرت داشت امر جالب بود، ابراز نظر کرد: دین و فلسفه دو چیزند، تردید نمی کنم. ولی آنها ضد هم نیستند، برای همین هم با هم می توانند وجود داشته باشند. فارابی موسس و بنیانگزار فلسفه اسلام است و او این گونه کار مهم را چه گونه انجام داده؟ فارابی پس از مطالعات فراوان به سیاست توجه می کند و اظهار می نماید که دین و فلسفه یکی است، دین فلسفه است و فلسفه دین است، تنها اینکه دو زبان متفاوت دارند: زبان دین زبان خطابه است، زبان فلسفه زبان برهان است. دین ظاهر فلسفه است و فلسفه باطن دین است.    
دکتر اردکانی با تأکید بر اینکه با این حال طی قرن ها همه علمای دین طرفدار فلسفه نبودند، گفت: ولی این نظر لازم بود تا فلسفه در عالم اسلام جای پیدا کند و این جای در زمان فارابی پیدا شد. فارابی شاگردان فراوانی داشت و از سوی دیگر فیلسوفانی ظهور کردند که اهل عرفان بودند.
چهره ماندگار ایران و دانشمند بزرگِ فارابی شناس در پایان سخنرانی جالبش چنین گفت: از 50 سال پیش آرزو داشتم که در زادگاه فارابی حضور داشته باشم...
دکتر اردکانی با مساعدت دکتر صابری ترجمه روسی کتاب "فاربی بنیانگزار فلسفه اسلامی" و همچنین چند کتاب فارابی شناسی خود به زبان فارسی را به کتابخانه فارابی دانشگاه الفارابی آلماتی تقدیم کرد.
پروفسور ژقیپ الته یف، رئیس مرکز علمی فارابی قزاقستان ضمن اظهار قدردانی از دکتر اردکانی گفت که ترجمه روسی کتاب "فارابی بنیانگزار فلسفه اسلامی"را مطالعه کرده است و آن را اثر کمنظیزی در علم فارابی شناسی ارزیابی می کند. پروفسور قزاق با تأکید بر نقش ایران در شناخت فرهنگ مشترک ایران و قزاقستان، افزود که چند سال پیش در کتابخانه های قم و اصفهان 12 دستنویس یعنی نسخ خطی از آثار فارابی را به او اعطا کردند و این آثار گران بها در کتابخانه مرکز علمی فارابی نگهداری می شود.
بانو نگار داوری اردکانی در سخنرانی خود از ترجمه و تحقیق و پژوهش هایش در زمینه زبان شناسی فارابی صحبت کرد که به دلیل جالب بودن شیوه پژوهش بانوی دانشمند ایرانی، صحبت اورا در گزارش جداگانه تهیه و در سایت منتشر خواهیم کرد.
استادان دانشگاه الفارابی آلماتی با ابراز خرسندی و رضایت از خدمات بزرگ دانشمندان فارابی شناس ایران، برای دکتر اردکانی بنا بر سنت قزاق ها، جامه و کلاه قزاقی و برای خانم اردکانی روسری تحفه کردند.  

به اشتراک گذاشتن اخبار: