حمیدرضا علی نقیان: قزاقستان وطن دوم من است

تاریخ: 14:35, 08-01-2015.


آلماتی.پنجشنبه، 8 ژانویه 2015 میلادی برابر با 18 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران. سال گذشته میلادی روغن گلرنگ به نام تجاری (برند)
"Safloria"
به عنوان یک محصولات کشاورزی و نباتی وارد بازار مصرفی قزاقستان گردید.
شرکت سهامی مشترک کشاورزی ایران و قزاقستان
KAZ-IR-AGRO
تنها تولیدکننده روغن گلرنگ در قزاقستان و منطقه آسیای مرکزی به شمار می رود.
مطلوبه شاه علی، سردبیر بخش فارسی کازتاگ – خبرگزاری بین المللی تلگراف قزاقستان، با کار آفرین و تولیدکننده ایرانی در قزاقستان جناب آقای حمیدرضا علی نقیان، مدیر عامل شرکت سهامی مشترک ایران و قزاقستان کاز-ایر-اگرا
KAZ-IR-AGRO
مصاحبه داشت.

--شما به عنوان یک کارآفرین، اقتصاددان و بازرگان حتما قبل از راه اندازی تولید روغن گلرنگ، مطالعات همه جانبه انجام دادید چون تعداد قابل ملاحظه ای از جمعیت قزاقستان اصلا نمی دانند که گلرنگ چیست و روغن و سایرمحصولات آن برای چه استفاده می شود؟

--بلی، حتما. مطالعات و بازارشناسی هایی که انجام دادم، نشان داد که شمار زیادی ازمردم در مورد گلرنگ و روغن آن اصلا اطلاعاتی ندارند و طبیعیست که این برای راه اندازی و تولید یک محصوله از موانع جدی محسوب می شود زیرا خطر عدم عرضه و بازارگیر نشدن محصولات تولیدی زیاد است. ولی به دو دلیل من به این کار اقدام کردم: اولا، علاقه شدیدی داشتم که محصول جدیدی به بازار ارائه کنم و در پی مطالعات و تحقیق دریافتم که روغن گلرنگ از لحاظ بهداشتی برای سلامتی انسان بسیار مفید است و صمیمانه خواستم که از این نعمت، مردم خوب قزاقستان نیز بهره مند شوند. دیگر، من ریسک و مخاطره را دوست دارم و این ویژه گی مرا به تعبیری به سوی توکل به خدا سوق می دهد. عاشق ریسک کردن و کارهای تازه هستم و اگر کار تازه را به نتیجه برسانم، لذت می برم.

--"برتری روغن گلرنگ و برند شرکت شما – "سافلوریا    
از انواع روغن های که بازار مصرفی کشوررا پر کرده، در چیست؟

--قبل از این که در باره برند شرکتمان صحبت کنم، اجازه بدهید تأکید کنم که خیلی از مصرف کنندگان روغن تصفیه شده را ترجیح می دهند. و به طور مثال خود شما نیز به عنوان یک مصرف کننده فکر می کنید که روغن تصفیه شده از لحاظ کیفیتی و بهداشت بهتر است. در حالیکه به روغن تصفیه شده به هدف جلب مشتری و مانده گاری بیشتر محصولات، مواد شیمیایی اضافه می کنند.
ولی به صراحت و با افتخار و مسئولیت تمام اظهار می کنم که روغن گلرنگ ما صد در صد طبیعیست، زیرا در روند تولید اصلا از مواد شیمیایی استفاده نمی کنیم و با سیستم فشارسرد روغن خارج می شود. ما خودمان در خانواده، دوستان ما، همسایگانمان همگی برای سرخ کردن، سالاد و پخت و پز تنها از روغن طبیعی "سافلوریا" استفاده می کنیم.
کلا گلرنگ از جمله گیاه های درمانی به شمار می رود و روغن آن در داروسازی و آرایش نیز به کار می رود.  


--کار تولیدرا در چه سالی و چگونه آغاز کردید؟

--پنج سال پیش کشت گلرنگ را با خرید سلو و دریافت زمین های کشاورزی و کارخانه روغنکشی آغاز کردیم. من به تمام استان و مناطق قزاقستان سفر کرده ام و با تحقیقی که انجام دادم، آب و هوای استان جمبول را که یکی از مناطق جنوبی کشور است، برای کشت و برداشت گلرنگ سازگار دیدم. در 8.5 هکتار میدان کارخانه روغنکشی و انبار و راه آهن داخلی کارخانه را احداث و راه اندازی کردیم. بهار سال 2009 با کمترین ریسک بعد از انتخاب بذر و تخم مناسب و جلب نیروهای ثابت و فصلی، به کشت گلرنگ آغاز کردیم. توجه کنید که تمام مرحله تولید برند "سافلوریا" – آماده کردن زمین مزارع، کشت بذر مناسب گلرنگ، پرورش، برداشت، انبار کردن، خشک کردن، فشار سرد، کشیدن روغن و جابجا کردن انها در بطری، یعنی از اول تا آخر در پی فعالیت های شرکتمان در شهرستان چو دراستان جمبول به دست می آید. ضمنا تأکید می کنم که ما مدرن ترین تجهیزات کارخانه را از کشور آلمان وارد کرده ایم و روند تولید از سوی خود من و کارشناسان ما به صورت دایمی مورد نظارت قرار دارد وخدمات عرضه آن تا بازاررا نیز خودمان انجام می دهیم.

--از گلرنگ تعریف کنید که از کدام خانواده گیاه هاست و برای کشاورز چه حسن و قبحی دارد؟

--گلرنگ از خانواده تیغ (خار) است و از گیاه های قدیمی ایران، هند، آمریکای جنوبی و چند کشور دیگر است. مردم از قرن ها به این سو از برگ گلرنگ رنگ و از بذر آن روغن تولید نموده و آنها را درمصارف خوراکی، بهداشت، تداوی، آرایش و غیره استفاده می کردند. گلرنگ ساده ترین کشت در قزاقستان می باشد و خار آن مزارع را از حیوان و دام حفاظت می کند. این کشت درعمر 110 روزه خود دستکم سه بار به بارندگی نیاز دارد و در صورت بارندگی بیشتر هیچ مشکلی نخواهد داشت. تنها برگ های آن یک مقدار رو به زردی می زند ولی به کیفیت روغن آن تأثیر نمی گذارد. گلرنگ ماه آوریل کشت و آخر آگست برداشت می شود.

--حالا از ارقام بگویید: چند هکتار گلرنگ کشت و چه مقدار محصول برداشت می کنید؟

--ما در دو و نیم هزار هکتار مزارع در شهرستان چو مربوط به استان جمبول گلرنگ کشت می کنیم و تا آخر سال 2014، ماهانه 150 هزار لتر روغن "سافلوریا" تولید وبه طور عمده به چین، روسیه و گرجستان صادر می کنیم. یک بخش از تولیدات خودرا به ایران نیز صادر می کنیم، هرچند ایران کشورکشت کننده گلرنگ و تولیدکننده
فرآورده های آن است. سال گذشته تصمیم گرفتیم با قیمت نسبتا پایین روغن خودرا در بازار های قزاقستان که وطن دوم من است، عرضه کنیم.
تذکر می دهم، به دلیل تقاضای روزافزون به روغن برند ما از آخر سال 2015 ماهانه 300 هزار لتر "سافلوریا" تولید خواهیم کرد.

--مقامات قزاقستان در استان جمبول از خدمات شما پشتیبانی و قدردانی می کنند؟

--حتما. ما با استانداری جمبول و کلا دولت و بخش خصوصی قزاقستان همکاری تنگاتنگی داریم. اولا، موسسه ما شرکت سهامی  50 در 50 درصدی ایران و قزاقستان است. برتد "سافلوریا" در آزمون های مختلف کشور و منطقه آسیای مرکزی بارها با موفقیتِ تمام شرکت کرده و سال 2013 افتخارکسب مقام "بهترین محصولات قزاقستان" را به خود اختصاص داد. مقامات قزاقستان نظر به کارنامه ما، به ویژه پس از راه اندازی فعالیت های تولیدی، روغن "سافلوریا" را بارها با دیپلم، افتخارنامه و جوایز گوناگون تقدیر و تحسین کرده اند و این تشویق ها مارا وادار و موظف می کند که بیش از پیش بهتر و برتر از لحاظ کمی و کیفی کار و تولید کنیم. ما تا کنون بیش از 6 میلیون دلار دربخش کشاورزی قزاقستان سرمایه گذاری کردیم ودر سال های نزدیک حجم سرمایه گزاری ما به مراتب افزایش خواهد یافت... ما طرح و برنامه های زیادی داریم که اجرایی شدن آنها حجم تولیدی کارخانه و شرکت مارا به مراتب افزایش می دهد واز سوی دیگر اشتغالزا هم است. یکی از طرح های مهم شرکت ما به همکاری آقای احمد بهشتی، از شرکای سهام ما به عنوان نماینده رسمی کارخانه کمباین سازی ایران در آینده نزدیک به فروش انبوه آن در قزاقستان آغاز خواهیم کرد. دیگر، به اساس درخواست استاندار جمبول کشت چغندر قند در این استان را راه اندازی می کنیم. همچنین، درسال 2015 در چهارچوب طرح کشاورزی فراسرزمینی ایران، در 30 هزار هکتاردراستان های قزاقستان شمالی و قوستنای گندم و جو کشت خواهیم کرد. این زمین، نظر به کارنامه خوبی که ما در قزاقستان داریم از سوی استانداران این مناطقِ قزاقستان در اختیار ما گذاشته شده است.

--پس در قزاقستان به راحتی کار و فعالیت دارید و هیچ موانع در کار تولید، تجارت، صادرات و واردات ندارید.

--من از سال 2000 در قزاقستان کار، تحصیل و زندگی می کنم. درایران مدرک دبیرستان را بدست آوردم ودرآلماتی در رشته اقتصاد بین المللی درس خواندم. تأکید می کنم بعد از ایران، قزاقستان وطن دوم من است. من این کشوررا دوست دارم. نه ملیت، نه زبان، نه نژاد و سایر تعلقات برای من اهمیت ندارد. من طرفدار انسان های خوب هستم و خوش بختانه، در همه اقصای نقاط عالم که من سفر کردم، انسان های خوب و باصفا زندگی می کنند. درِ دل و دفتر من همیشه به روی انسان های نیک باز است. روزی که برای 45 کارمند از نیروهای ثابت و صدها تن از نیروهی فصلی حقوق ماهیانه یا جوایزتوزیع می کنم، احساس خوشبختی و نشاط دارم که در این گوشه دنیا کاری آفریدم که به درد مردم می خورد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: