ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:22 | آوریل26 تهران

تراز تجاری کشاورزی ایران 5 میلیارد دلار افزایش یافت

تاریخ: 07:31, 28-10-2016.

تهران. جمعه، 28 اکتبر 2016  میلادی برابر با 7 آبان 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ایران از رشد 5 میلیارد دلاری تراز تجاری ایران در بخش کشاورزی در سال جاری خبرداد.
بنا بر این گزارش، حسن رکنی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام وطیور و فرآورده های لبنی و صنایع وابسته، در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران در بخش کشاورزی در سال 92 معادل 8.1 میلیارد دلار بوده است، افزود: این تراز در سال گذشته به 3.4  رسیده است که نزدیک به 5 میلیارد دلار تراز تجاری ما به سمت مثبت شدن پیش رفته است و امسال نیز 20 درصد بهبود خواهد یافت.
وی تراز تجاری بخش دام و طیور را دارای وضع بهتری نسبت به کشاورزی اعلام کرد وگفت: در این بخش ما 450 میلیون دلار تراز تجاری مثبت داشته ایم، با تولید 9 میلیون تن تولید داخلی بیش از 600 هزارتن صادرات انواع محصولات از کشور انجام می شود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در شش ماه اول امسال، 298 هزار تن صادرات محصولات لبنی به 30 کشور انجام شده است ادامه داد: در زمینه تخم مرغ نیز از 920 هزارتن تولید انجام شده،10 درصد آن سال گذشته صادر شده است که امسال نیز ادامه دارد.
رکنی با اشاره به فعالیت تولید کنندگان موفق در سراسر ایران گفت: ما باید به هرشکل ممکن محصولاتی را که بیش از نیاز داخلی است، صادر کنیم که در این جهت پیشنهاد دریافت مشوق های صادراتی به دولت ارائه شده است.
وی مقدار صادرات مرغ را در سال گذشته حدود 80 هزارتن اعلام کرد و افزود: در شش ماه اول امسال نیز 40 هزار تن انجام شده که با ادامه این روند به رقم سال گذشته خواهیم رسید.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ایران با اشاره به اینکه گوشت قرمز تنها بخشی است که هنوز نتوانسته ایم نیاز کامل کشور را تامین کنیم، تصریح کرد: 10 درصد کسری کشور در بخش گوشت قرمز است که 820 هزار تن آن از تولید داخل و 80 تا 90 هزار تن باید از محل واردات تامین شود.
رکنی با بیان اینکه تا چند سال پیش در بخش تامین پروتئین مورد نیاز ایران یکی از وارد کنندگان عمده جهان بودیم ادامه داد: با توسعه زیرساخت ها ودانش فنی که بین تولید کنندگان وجود دارد هم اکنون ایران را به یک کشور صادر کننده تبدیل کرده است.
وی با اشاره به تولید 9 میلیون 600 هزار تن تولید شیر در کشور و صادرات 600  هزارتنی آن گفت: در این بخش بجای سرمایه گذاری بیشتر در صادرات برنامه ریزی هایی در قالب بسته ای برای افزایش مصرف شیر در سبد غذایی خانوار انجام شده که اختصاص شیر در پایه های مختلف به مدارس مهم ترین بخش آن است و در این جهت سال گذشته 400 هزار تن شیر به مدارس اختصاص یافت.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف دو برابری گوشت مرغ در ایران نسبت به متوسط مصرف جهانی افزود: سرانه جهانی 13 کیلو و در ایران این رقم 26 کیلو گرم است که این رقم ایران را هفتمین کشور دنیا در زمینه امنیت غذایی در بخش مرغ کرده است.
وی با اشاره به رتبه 11 کشوردر بخش تخم مرغ در جهان ادامه داد: مصرف تخم مرغ در ایران 2  کیلو گرم از سرانه مصرف جهانی بیشتر است که به دنبال افزایش آن هستیم.
رکنی کیفی کردن خوراک مردم را در کنار امنیت غذایی برنامه مهم این ارگان اعلام کرد و گفت: هم اکنون دومین کشور تولید کنند شیر و لبنیات هستیم که با این حجم تولید امکان حضور ما در بازارهای جهانی افزایش یافته و برخی محصولات نیز در اروپا و روسیه عرضه شده است.
وی یکی از اتفاقات صنعت طیور را رشد کیفی محصولات در کنار بهبود کمی آنها دانست و افزود: به این منظور طرحی برای کاهش سن کشتار مرغ تا یک کیلو و 200 گرم براساس استانداردهای جهانی، اجرا شده است که براساس آن از ابتدای آذر با حضور بخش خصوصی، کشتار مرغ در این سایز شروع خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: