ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:29 | مه19 تهران

ایران بر گسترش همکاری تسلیحاتی با روسیه تاکید کرد

تاریخ: 02:31, 27-10-2016.

تهران. پنج شنبه، 27 اکتبر 2016  میلادی برابر با 6 آبان 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مهدی سنایی خواستار گسترش همکاری با روسیه در زمینه هایی که به موافقت شورای امنیت نیاز دارد شد.
بنا بر این گزارش، مهدی سنائی سفیر ایران در در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به اینکه آیا ایران به دنبال سامانه "اس 400" روسیه است یا نه، گفت: نه، درباره واردات "اس 400" به ایران صحبت نشده است اما ایران به ادامه همکاری با روسیه در زمینه پدافند هوایی و توسعه و گسترش آن پایبند است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد همکاری با روسیه در زمینه هایی که به موافقت شورای امنیت نیاز دارد گسترش یابد. وی همچنین گفت امیدوار است مذاکرات برای امکان کسب این موافقت ها آغاز شود.  
سفیر ایران گفت: در صورتی که ایران و روسیه درباره چیزی به توافق برسند می توانند آن را به شورای امنیت منتقل کنند. وی اضافه کرد قطعنامه های شورای امنیت هیچ تحریمی بر فروش برخی از تسلیحات به ایران اعمال نکرده است بلکه بر کسب موافقت شورای امنیت تاکید کرده است.
سنایی افزود: در نتیجه امیدواریم همکاری بین سازمان های مسئول روسیه و ایران تا سطحی بالا رود که دو طرف بتوانند درباره خریدهای گسترده ایران به توافق برسند.
الکساندر فومین رئیس سازمان فدرال همکاری نظامی و فنی روسیه سیزدهم اکتبر نهایی شدن اجرای قرارداد تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی "اس 300" را به ایران تایید کرده بود.
گفتنی است قرارداد صادرات سامانه موشکی "اس 300" در سال 2007 امضا شده بود اما به علت قطعنامه شورای امنیت که فروش تسلیحات و جنگ افزار مدرن از جمله موشک ها و سامانه های موشکی را به ایران ممنوع می کرد اجرای این قرارداد متوقف شده بود.  سال گذشته پس از توافق شش قدرت جهانی و ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، این تحریم لغو شد.  اما سامانه "اس 400" روسیه بسیار پیشرفته تر است. دمیتری روگوزین 15 اکتبر اعلام کرده بود روسیه قصد دارد سامانه "اس 400"  را تنها به چین و هند به عنوان دو شریک راهبردی خود صادر کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: