وزیر نفت ایران از گسترش روابط نفتی با چین خبر داد

تاریخ: 07:07, 17-05-2016.

تهران. سه شنبه، 17 می  2016  میلادی برابر با 28 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر نفت ایران با بیان اینکه چین شریک راهبردی ایران است از آمادگی همه جانبه برای توسعه همکاری های نفتی با پکن خبر داد.
بنا بر این گزارش، بیژن نامدار زنگنه پس از دیدار با معاون آژانس ملی انرژی چین درگفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت: سیاست ما توسعه روابط با چین در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است و به چین به عنوان شریک راهبردی نگاه می کنیم.
وی افزود: در زمینه های همکاری دو کشور مسائل و مشکلاتی وجود داشت که در این زمینه بررسی شد و تاکید کردیم که طرف چینی مسائل باقیمانده را ساماندهی کند و درباره طرح های توسعه ای مسجد سلیمان و آزادگان شمالی و جنوبی تبادل نظر شد.
زنگنه گفت: مرحله دوم آزادگان شمالی و طرح توسعه میدان نفتی یادآوران را به چینی ها می دهیم و تاکید کردیم که آماده همکاری همه جانبه با طرف های چینی در چارچوب مورد قبول و ایجاد انعطاف لازم هستیم تا همکاری ها گسترش یابد و آنها نیز باید مسائل خود را حل کنند.
وزیر نفت گفت: چین بیش از 600 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران دارد که این میزان قابل توسعه است به ویژه اینکه در طرح های توسعه ای آزادگان شمالی و میادین جدید چینی هم باید نفت آن را برداشت کنند.
زنگنه همچنین از بررسی همکاری های دو کشور در زمینه ساخت تجهیزات در داخل ایران خبر داد و افزود: در حوزه مسائل مالی و وام و همچنین فاینانس طرح ها به ویژه طرح های پتروشیمی صحبت شد که فاینانس برخی طرح های پتروشیمی را نیز انجام می دهد.
وی با اشاره به قرارداد همکاری چینی ها در طرح توسعه پالایشگاه آبادان گفت: ارزش این قرارداد یک و نیم میلیارد یورو است که طرف چینی باید تأمین کند و درباره طرح های جدید هم آماده همکاری هستیم.
وزیر نفت افزود: به چینی ها پیشنهاد شد مدل جدید قراردادهای نفتی را مطالعه کنند تا اگر علاقمند شدند به طور مستقیم یا مشارکت شرکت های خارجی می توانند همکاری کنند.
زنگنه گفت: همکاری چین در طرح توسعه فاز 2 آزادگان شمالی و میدان یادآوران در قالب همان فرم قبلی است و همان موضوع مدنظر چینی ها را درباره میزان توسعه آزادگان شمالی قبول کردند.
وی افزود: همکاری چینی ها درباره طرح های ال ان جی هم قرار شد بررسی های خودشان را ارائه کنند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: