ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:27 | مه18 تهران

ظریف: نتیجه مذاکرات سوریه در اتاق مذاکره تعیین خواهد شد نه در ریاض

تاریخ: 05:15, 17-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 17 فوریه  2016 میلادی برابر با 28 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ظریف گفت آنهایی که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می کنند، قوانین بین الملل را نقض می کنند.
بنا بر این گزارش، در کنفرانس خبری مشترک دکتر ظریف با المار بروک، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا، ظریف گفت: ایران نیروی نظامی در سوریه (آنگونه که ادعا می شود)، ندارد؛ ما در آنجا مشاور نظامی به دعوت دولت این کشور داریم. ما این مشاوران نظامی را زمانی خارج می کنیم که دولت محلی این اقدام را ضروری بداند.
ظریف گفت: در سوریه حکومت مشروعی وجود دارد که توسط سازمان ملل به مشروعیت شناخته شده است. آنهایی که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می کنند، قوانین بین الملل را نقض می کنند.
وزیر خارجه ایران افزود: آنچه در سوریه ضروری بوده، اجازه به برقراری آتش بس است؛ اجازه برای گفتگوی سیاسی بین مردم سوریه است. باید دیکته کردن مفاد گفتگوی سیاسی متوقف شود. سوری ها باید تصمیم بگیرند. خارجی ها نمی توانند بگویند نتیجه مذاکرات چیست؟
وی با بیان اینکه نتایج مذاکرات توسط سوری ها در داخل اتاق مذاکره تعیین خواهد شد، نه در پایتخت های کشورهای منطقه به ویژه ریاض، گفت: ما برای مردم سوریه تصمیم نخواهیم گرفت. آنها نیز نمی توانند برای مردم سوریه تصمیم بگیرند. اما اگر درباره نیروهای نظامی صحبت می کنیم باید بمباران یمن نیز متوقف شود؛ که به صورت روزانه علیه مردم یمن انجام می شود، در یمن که دیگر اهداف نظامی وجود ندارد.
ظریف تصریح کرد: غیر نظامی ها در یمن کشته می شوند و ما باید این فرآیند را هم اکنون متوقف کنیم و به ظلم هایی که در یمن صورت می گیرد پایان دهیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: