ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

1:10 | مه19 تهران

انتقاد تند ایران از سیاست های متناقض کشورهای اروپایی

تاریخ: 07:04, 17-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 17 فوریه  2016 میلادی برابر با 28 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر امور خارجه ایران رویکرد اروپا نسبت به موضوع حقوق بشر را سیاست‌زده،‌ گزینشی و ریاکارانه خواند.
بنا بر این گزارش، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در رأس یک هیأت دیپلماتیک برای دیدار و مذاکره با مقامات اتحادیه اروپایی به بروکسل سفر کرده است، صبح دیروز در کمیته روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا حضور یافت و ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به سئوال‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه از جمله سوریه یمن و عراق، تنش بین ایران و عربستان، و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد.
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ابراز نگرانی‌های برخی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و از جمله تعداد بالای مجازات اعدام در ایران با تذکر این نکته که هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند ادعای بی‌نقص بودن در حوزه حقوق بشر داشته باشد خواستار توجه نمایندگان پارلمان اروپا به واقعیت‌های موجود ایران و از جمله حاکم بودن صندوق‌های رای در تعیین دولت‌های ایران گردید.
ظریف این واقعیت را گوشزد کرد که در چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است.
ظریف گفت: دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب مسلم وی یعنی احمدی‌نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟
وی افزود: در کدام کشور منطقه سراغ دارید که انتخابات حتی در دوره‌ جنگ نیز تعطیل نشده باشد؟
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا راجع به اعدام در ایران با ذکر این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق اعدام‌ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است این سئوال را مطرح کرد که اتحادیه اروپا در قبال فداکاری‌های مالی و جانی ایرانیان برای جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به اروپا چه کرده است؟
وی با انتقاد از تحریم‌های غیرمنطقی اتحادیه اروپایی به بهانه حقوق بشر که حتی ارسال تجهیزات فنی برای ردگیری و مقابله با قاچاق موارد مخدر را هم منع کرده است، رویکرد ایران در قبال مقابله با مواد مخدر را مسئولانه و صادقانه توصیف کرده و اتحادیه اروپا را دعوت به تعامل برای مقابله موثرتر با این پدیده نمود.
ظریف در جواب ادعای برخی نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران از جمله آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و همجنس‌ بازان سابقه برخورد گزینشی و سیاسی غرب با حقوق بشر را یادآور شده و عنوان کرد: همان زمان که مردم ایران زیر بمباران شیمیایی دیکتاتور عراق بودند اتحادیه اروپا با چشم‌پوشی از جنایات آشکار رژیم صدام در سازمان ملل علیه ایران قطعنامه حقوق بشری صادر می‌کرد و جالب اینکه رژیم صدام حسین هم در کنار کشورهای اروپایی بانی این قطعنامه‌‌ها می‌شد.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: به محض اینکه صدام به کویت حمله کرد عراق به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم شد. آیا این نشانه روشن از رویکرد تبعیض‌آمیز و غیراصولی غرب نسبت به مقوله حقوق بشر نیست؟
ظریف این نکته را یادآور شد که گفتگو در مورد حقوق بشر نمی‌تواند یکطرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند ارزش‌هایی که در نظر آنها ارزشمند است را بر دیگران تحمیل کند.
وی همچنین این نکته را گوشزد کرد که اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می‌توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد. آنها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند، بروید از خودتان سئوال کنید که چه کرده‌اید که نسل چندم مهاجران در اروپا چنین به بیراهه رفته‌اند. جز این است که نقض سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض نژادی و مذهبی و قومی در جوامع اروپایی منبع بزرگی برای عضوگیری گروه های افراطی و تروریستی فراهم آورده است و اکنون این تبعیض های فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربی کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است یکی از دلایل اصلی شکل ‌گیری تروریسم و افراطی‌گری در منطقه ما و صدور تروریسم از اروپا به این منطقه شده است؟

به اشتراک گذاشتن اخبار: