ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:26 | مه15 تهران

آمريکا خواستار گفت و گو میان ایران و عربستان شد

تاریخ: 07:55, 06-01-2016.

تهران. چهارشنبه، 6 ژانویه  2016 میلادی برابر با 16 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، جان کربی: نامه ای که ايران درباره حوادث حمله به سفارت عربستان در تهران به شورای امنيت داده است، اقدامی اميدوار کننده است.
بنا بر این گزارش، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: جان کری وزير خارجه آمريکا طي بيست و چهار ساعت گذشته چندين تماس تلفنی با مسئولان بلندپايه عربستان سعودی و ايران داشته است. کری چندين بار با جانشين وليعهد عربستان و نيز چندين بار با عادل الجبير وزير خارجه عربستان و نيز چندين بار با جواد ظريف وزير خارجه ايران گفتگو کرده است.
وی افزود: با اين حال امروز تماس ديگری  نگرفته است. اما من به شما اطمينان مي دهم کری تماس نزديک در اين باره را امروز حفظ خواهد کرد و کاری که قصد دارد امروز انجام دهد گفتگو با ديگر سران منطقه است. به طور مشخص يکی از مسايلی که به طور قطع در ذهن کری است کاهش تنش ها، برقراری حس آرامش، ترغيب گفتگو و تعامل دو جانبه بين دو کشور است. وی همچنين قصد دارد بر اين نکته تاکيد کند که مسايل مهم ديگری در منطقه وجود دارد.
کربی ادامه داد: ما درک می کنيم که اين مسئله خود مرکز تنش است و قصد نداريم اصلاً اين را کم اهميت جلوه دهيم با اين حال ديگر مسايل مهمی نيز وجود دارد که نيازمند توجه دايمی و رهبری کشورهای منطقه است و پيشبرد فرايند سياسی در سوريه يکی از اين مسائل است. بنابراين کری قصد ندارد اجازه دهد که اين فرايند متوقف شود يا اينکه به عقب بازگردد. اين يکی از اولويت های اصلی کری است.
وی گفت: نامه ای که ايران به شورای امنيت داده است يک نشانه ترغيب کننده است. با اين حال اينکه اين پرونده بسته شود مسئله ای نيست که ما پيگيری کنيم. اين مسئله ای بين ايران و عربستان است که به گفتگو درباره آن بپردازند.
سخنگوی وزارت خارجه آمريکا افزود: روشن است که ما خواستار مشاهده گفتگوی بيشتر ميان دو کشور هستيم و خواستار آن هستيم که دو کشور برای حل و فصل تنش های مربوط اعدام های اخير در عربستان سعودی با يکديگر تعامل کنند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: