ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

7:26 | مه20 تهران

پس از يک دهه، ايران گندم صادر مي کند

تاریخ: 11:01, 05-11-2015.

تهران. پنج شنبه، 5 نوامبر 2015 میلادی برابر با 14 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ایران برای نخستین بار طی ده سال گذشته، قصد دارد نخستین محموله گندم خود را صادر کند.
بنا بر این گزارش، به نقل از بلومبرگ، ایران که دومین مصرف کننده بزرگ گندم در خاورمیانه محسوب می شود؛ قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه گندم در برابر غذا مازاد گندم خود را صادر کند.
علی قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران روز سه شنبه در کنفرانسی در دبی گفت: کارخانه های تولید آرد ایران نیز قصد دارند صادرات خود را تا یک میلیون متر تن در یک سال افزایش دهند.
ایران هم اکنون در حال صادر کردن آرد خود به عراق، افغانستان و عمان است.
قنبری گفت: تولید گندم در ایران بیشتر از میزان مصرف داخلی این کشور است به همین دلیل،‌ ایران در پی صادر کردن گندم است.
ایران در ماه ژوئیه با هدف کاهش تحریم ها با قدرت های جهانی به توافق هسته ای دست یافت. وینس پترسون معاون عملیات خارجی در اتحادیه گندم آمریکا اعلام کرد در حالی که مواد غذایی شامل این تحریم ها نمی شوند اما ایران از سال هزار و نهصد و هشتاد از آمریکا گندم خریداری می کرد، زمانی که بهای گندم گران بود.
قنبری گفت: در سال دو هزار و چهار، ایران در زمینه تولید گندم در داخل به خودکفایی رسید. یک سال بعد، ایران به سبب خشکسالی مجبور شد پنج و نیم میلیون تن گندم وارد کند.
ایران به همراه ترکیه پس از مصر دومین خریدار گندم در خاورمیانه محسوب می شوند. بر اساس گزارش ها، مصر بزرگترین خریدار گندم در جهان محسوب می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: