ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:08 | مه18 تهران

مشارکت روسيه برای بازسازی مرکز اتمی فردو در ایران

تاریخ: 05:43, 17-09-2015.

تهران. پنج شنبه، 17 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 26 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد تهران و مسکو گفتگوهای موفقیت آمیزی در مورد همکاری در مرکز اتمی فردو ایران برگزار کردند.
بنا بر این گزارش، به از خبرگزاری ایتارتاس از وین، بهروز کمالوندی به خبرنگاران گفت: ایران و روسیه مذاکرات موفقیت آمیزی در این مورد برگزار کردند.
کمالوندی این اظهارات را پس از آن بیان کرد که سرگئی کرینکو رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه "روس اتم" گفت این کشور با ایران در بازسازی مرکز غنی سازی اورانیوم در مرکز تحقیقاتی فردو همکاری خواهد کرد.
بازسازی نیروگاه فردو در چارچوب توافق هسته ای و بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان حاصل شد انجام می شود.
کارشناسان روس در طرح تبدیل رئاکتور آب سنگین اراک نیز همکاری خواهند کرد و پس از آن روسیه اورانیوم غنی شده به میزان پایین را از ایران خارج کرده و به جای آن اورانیوم طبیعی به ایران تحویل می دهد. تولید ایزوتوپ های پایدار در مرکز غنی سازی فردو نیز به طور مشترک میان ایران و روسیه آغاز خواهد شد.
کمالوندی گفت روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران در مورد تامین سرمایه طرح ساخت دومین و سومین واحدهای نیروگاهی در نیروگاه هسته ای بوشهر نیز گفتگو کردند که بر اساس قرارداد نوامبر 2014 اجرا خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: