ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:49 | مه07 تهران

گسترش ترانزیت ریلی بین ایران و قزاقستان

تاریخ: 05:52, 11-06-2015.

تهران. پنج شنبه، 11 ژوئن 2015 میلادی برابر با 21 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، هیات قزاقستانی به ریاست رئیس راه‌آهن قزاقستان به منظور بررسی امکانات بندرشهید رجایی ایران و ادامه مذاکرات در خصوص تعیین تعرفه مشترک میان سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان پس از بازدید از امکانات و شرایط حمل و نقل ریلی بندر عباس و اسکله شهید رجایی روز گذشته با مدیر عامل راه آهن ایران دیدار و گفتگو کردند.
بنابراین گزارش، حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن ایران با اعلام این خبر گفت: رئیس راه آهن قزاقستان با 2 هدف بازدید از امکانات و شرایط حاکم بر حمل و نقل بار ترانزیتی بندر عباس و اسکله شهید رجایی و همچنین بررسی وادامه مذاکرات درخصوص تعیین تعرفه مشترک میان 3 کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان عازم ایران شدند. وی افزود: رئیس راه آهن قزاقستان به همراه هیات همراه از خطوط کانتینری ترانزیت و امکانات تخلیه و بارگیری ریلی کالاهای فله در بندر شهیدرجایی بازدید کردند. عاشوری بابیان اینکه کشورهای آسیای میانه در صدد هستند میزان حمل انواع بارهای فله و کانتینری خود را از مرز اینچه برون به بندرعباس منتقل کنند یا کالاهای مورد نیاز خود را از بندرعباس به کشورهای آسیای میانه ترانزیت کنند که برای نمونه حمل 500 هزار تن کود شیمیایی از کشورهای قزاقستان و ازبکستان به بندرعباس برای سال جاری هدف گذاری شده است و بازدید رئیس راه آهن قزاقستان به منظور بررسی شرایط زیر ساختی برای انجام عملیات حمل ونقل ریلی وبندری و همچنین بررسی امکان سرمایه گذاری در این بندر بود.
وی افزود: براساس توافق های سه جانبه قبلی میان ایران، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شده بود تعرفه ای واحد در جهت کاهش تعرفه ها و یکپارچه سازی نرخ تعرفه میان 3 کشور تعیین شود که خوشبختانه دراین جلسه تعرفه های مشترک بین دو کشور نهایی و مقرر شد در یک ماه آینده تاییدیه ترکمنستان نیز از سوی طرف قزاقی گرفته شود.
معاون بهره برداری و سیر حرکت راه آهن با بیان اینکه 2 مسیر اصلی اینچه برون - رازی و اینچه برون - بندرعباس مدنظر ماست، گفت: توافق های حاصل شده کمک موثری به توسعه ترانزیت ریلی در ایران خواهد داشت.

به اشتراک گذاشتن اخبار: