نخستين نيروگاه ژئوترمال ايران تا سال آينده به بهره برداری می رسد

تاریخ: 13:29, 05-12-2014.


تهران. جمعه 5 دسامبر 2014 میلادی برابر با 14 آذر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نخستین برق تولیدی از حرارت داخل زمین در ايران تا پایان سال آینده وارد مدار می شود.
بنابراين گزارش، رئیس سازمان انرژی های نو ايران در بازدید از نیروگاه زمین گرمائی مشگین شهر گفت: این نیروگاه نخستین نیروگاه ژئوترمال ايران است که تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی قابل توجه، حدود 800 میلیارد ریال هزینه ریالی داشته است.
یوسف آرمودلی افزود: در حال حاضر با بهره گیری از تجارب کارشناسان داخلی و مشاوران خارجی یازده حلقه چاه تا اعماق 3 هزار متری زمین حفر شده است و کارشناسان به مخزن اصلی زمین گرمائی موجود در کوهستان سبلان دست یافته اند.
وی افزود: از یازده حلقه چاه اکتشافی، هفت حلقه چاه آماده بهره برداری و نصب توربین های پنج مگاواتی است.
آرمودلی گفت: به زودی در یکی از چاه های اکتشافی یک ژنراتور بخار با قدرت پنج مگاواتی و با اعتبار 500 میلیارد ریال به عنوان پایلوت نصب خواهد شد که پیش بینی می شود تا پایان سال آینده برق حاصله از این نیروگاه وارد مدار شود.
وی افزود: ظرفیت نیروگاه زمین گرمائی مشگین شهر در حال حاضر 250 مگاوات برآورد شده که در صورت ادامه عملیات اکتشاف در منطقه، این میزان تا سه برابر قابل افزایش است .
رئیس سازمان انرژی های نو ايران ارزان بودن بخار حاصله در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی، آلوده نکردن محیط زیست واستفاده از حرارت و بخار حاصله در سایر صنایع از جمله کشت گیاهان گلخانه ای و پرورش ماهی را از دیگر مزایای ژئوترمال بیان کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: