ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:09 | مه05 تهران

واشنگتن پست: ترکیه اسناد صوتی و تصویری شکنجه و قتل خاشقچی را دارد

تاریخ: 13:22, 12-10-2018.


تهران. 12 اکتبر 2018 میلادی برابر با 20 مهرماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام های آمریکایی و ترکیه ای مطلبی در باره جمال حمزه خاشقچی فعال سایسی مفیم آمریکا و روزنامه نگارواشنگتن پست که از منتقدان رژیم آل سعود بود منتشر کرده است. در این مطلب آمده است که  دولت ترکیه به مسئولان آمریکا گفته است که مستنداتی صوتی و تصویری دراختیار دارد که ثابت می کند، جمال خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول شکنجه و کشته شده است.
بر اساس این گزارش ها، این اسناد نشان می دهد یک تیم امنیتی سعودی خاشقچی را در کنسولگری بازداشت کرده و سپس وی را مورد شکنجه قرار داده و کشته و حتا جسد بی جانش را مثله اش کرده اند.
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: سند صوتی از داخل سفارت بیان می کند که پس از ورود جمال چه اتفاقی افتاده است: صدای وی و صدای مردانی را می توان شنید که به زبان عربی سخن می گویند و می توان شنید که جمال چگونه بازجویی و شکنجه شده و به قتل رسیده است.
یک منبع دیگر نیز اظهار داشت که طبق سند صوتی می توان صدای ضرب و شتم خاشقچی را شنید.
به نوشته واشنگتن پست، وجود این شواهد توضیح می دهد که چرا مقام های ترکیه سریعا عربستان سعودی را مقصر قتل خاشقچی معرفی کردند. اما این مقام ها در انتشار این اسناد محتاط بوده و بیم آن دارند که نحوه جاسوسی ترک ها از خارجی در کشورشان را افشا کند.
هنوز معلوم نیست که آیا مقام های آمریکایی این اسناد صوتی و تصویری را مشاهده یا شنیده اند یا نه. اما مقام های ترکیه محتوای این اسناد را برای همتایان آمریکایی خود تشریح کرده اند.
خاشقچی که از منتقدان آل سعود است دوم اکتبربرابر با دهم مهرماه برای دریافت اسناد مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد اما پس از آن اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست. مقام های سعودی مشارکت در ناپدید شدن وی را رد کرده اند.
ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که با درخواست عربستان برای تشکیل کمیته مشترکی جهت بررسی پرونده حادثه دوم اکتبردر کنسولگری عربستان در استامبول -- ناپدید شدن خاشقچی موافقت کرده است.
در میان اعضای کاخ سفید، کنگره و مقام های اطلاعاتی آمریکا این باور وجود دارد که خاشقچی زنده نیست و باید عربستان را مقصر دانست.
به گزارش ایرنا این باور تا حدودی ناشی از گزارش های اطلاعاتی آمریکا پیش از ناپدید شدن خاشقچی است که نشان می دهد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور داده بود خاشقچی طی عملیاتی به عربستان کشانده شود.
یادآور می شویم که روزناپدید شدن خاشقچی تیم امنیتی 15 نفره ازعربستان به استانبول توسط هواپیما رفتند تا خاشقچی را دستگیر وبه عربستان سعودی برگردانند.
یک منبع که از محتوای فایل صوتی آگاه است اظهار داشت که این سند نشان می دهد پس از قتل خاشقچی، تیم امنیتی به خانه سر کنسول عربستان در استانبول رفتند. به آنها گفته شده بود که سریعا خود را به خانه وی برسانند: گفته می شود ثبت صحبت یک زنک تلفونی این دو جانب از جمله شواهد است.
خدیجه چنگیزنامزد جمال خاشقچی به رسانه های خبری ترکیه و آمریکا توضیح داده است که با خاشقچی به کنسولگری سعودی در استانبول رفت تا به اتفاق، آخرین برگ‌های سند ازدواج را تهیه کنند، اما به محض ورود همسر آتی اش به ساختمان ارتباطش با او قطع شده است. بعد از گذشت سه ساعت انتظار برای خروج او، نگرانی خدیجه آغازمی شود و وقتی از کارمندان سفارت می پرسد که چرا نامزدش برنمی‌گردد، پاسخ آنان اورا بیشتر نگران می کند جون آن‌ها می گویند که خاشقچی از ساختمان کنسولگری خارج شده است.
خدیجه چنگیز با صراحت تاکید کرده است که «یک حقیقت وجود دارد و آن این است که جمال وارد ساختمان شد وهیچ مدرکی از خارج شدنش وجود ندارد».

به اشتراک گذاشتن اخبار: