ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

9:12 | آوریل19 تهران

پاسخ زاخاووا به پرسش خبرنگار ایرانی در مورد سوئیفت روسی

تاریخ: 12:06, 09-11-2018.

تهران. 9 نوامبر 2018 میلادی برابر با 18 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نامطمئن بودن رفتار غرب و سیستم های مالی آن را دلیل ایجاد سامانه سوئیفت روسی --
SPFS
خواند
خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص دلایل ایجاد سوئیفت روسی ضمن ارائه چنین پاسخ افزود که غرب بارها تلاش کرده است برخی کشورها را از سیستم ارزی و پرداخت های مالی به دلیل رقابت اخراج کند، این مساله برای خیلی کشورها از جمله مسکو بسیار نگران کننده است.
وی گفت: شاهد شانتاژ و تهدیدها علیه روسیه و برخی دیگر کشورها از سوی آمریکا و غرب در حوزه مالی و بانکی هستیم و حتی حساب های بانکی نیز مسدود می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: اقدامات ضد روسی در این حوزه نشانگر میزان اطمینانی است که می توان به سیستم پرداخت مالی یا هماهنگ کننده مالی غرب در جهان داشته باشیم.
وی در خصوص مشارکت با ایران در سیستم مالی روسیه نیز بدون ذکر نام کشوری اعلام کرد که روسیه در مورد آغاز به کار سامانه اطلاع رسانی پرداخت های مالی و پرداخت با ارزهای ملی، با برخی کشورها مذاکره کرده و در چند مورد نیز به توافقاتی دست یافته است.
زاخارووا با بیان اینکه اقدامات در این راستا جریان دارد، اضافه کرد: دلیلی ندارد که روسیه با دیگر کشورها از طریق سیستم مالی خود همکاری نکند.
وی افزود: معتقدیم که روند جهانی شدن با وجود تمام مسائلی که از سوی جنبش ضدجهانی شدن دنبال می شود، امتیازهایی را برای جهان و مناطق مختلف آن بوجود آورده است واین مساله بسیار مهم است و در مورد (همکاری مالی با) ایران اطلاعات مبسوطی را در کنفرانس مطبوعاتی هفته آینده ارایه خواهم کرد.
به گزارش ایرنا، روس ها که نگران اعمال تحریم های مالی آمریکا علیه خودشان به مانند ایران هستند، در یک سال اخیر گام هایی را برای رهایی از دلار و ایجاد سیستم مالی جداگانه با عنوان سوئیفت روسی پیموده اند.
رئیس بانک مرکزی روسیه چندی پیش با توجه به احتمال گسترش فشارهای تحریمی آمریکا علیه روسیه اعلام کرد که همه شرایط برای ادامه فعالیت بانک های روسی در صورت حذف روسیه از سامانه سوئیفت فراهم شده است و بانک های خارجی تا پیش از پایان امسال (دی ماه سال جاری) می توانند عضو سیستم شبه سوئیفت روسیه به نام «اس.پ.ف.اس» شوند.
مقامات بانک مرکزی روسیه گفته اند که استفاده از سوئیفت روسی به بازیگران خارجی امکان می دهد با شرکت های روسی که در فهرست تحریم های خارجی قرار گرفته اند، همکاری کنند و تا یک ماه پیش 416 شرکت و موسسه مطرح روسیه از جمله خزانه داری فدرال، شرکت گازپروم نفت و روس نفت به این سیستم ملحق شده اند.
آمریکا از سال 2014 تاکنون در مساله اوکراین و نیز برخی مسائل دیگر چون پرونده اسکریپال بیش از 60 بسته تحریمی در مورد روسیه وضع کرده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: