ایران 800 هکتار دیگر از زمین های کشاورزی را به روش خاک ورزی کشت می کند

تاریخ: 18:49, 13-10-2014.

تهران. دوشنبه، 13 اکتبر 2014 میلادی برابر با 21 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در ایران حدود 800 هکتار دیگر از زمین های کشاورزی اصفهان امسال به روش بی خاک ورزی کشت شدند.
بنابراین گزارش، توکلی، کارشناس امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کشت به روش بی خاک ورزی از روش های طرح جامع حفاظتی است که امسال با افزایش 800 هکتاری میزان کشت در زمین های کشاورزی از یک هزار و 800 هکتار به 2 هزار و 600 هکتار در اصفهان افزایش یافت.
توکلی، با بیان اینکه افزایش کشت بی خاک ورزی امسال در شهرهای سمیرم ، چادگان، فریدونشهر و اصفهان انجام شده است افزود : گندم، جو، کلزا و گلرنگ از جمله محصولاتی است که با این روش کشت شده است.
وی هزینه کشت در روش بی خاک ورزی را یک سوم تا یک چهارم روش سنتی برشمرد و گفت: کاهش مصرف سوخت و هزینه های تولید، کاهش تبخیر سطحی آب و حفظ ذخیره رطوبتی، افزایش بهره وری آب، افزایش مواد آلی خاک، افزایش حاصلخیزی خاک و پایداری و تولید اقتصادی از مزایای اجرای این روش است.
کارشناس امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در روش خاک‌ورزی حفاظتی، زمین شخم زده نمی شود و مقداری از بقایای گیاهی در خاک رها می شود و بر اثر بارندگی و تابش نور خورشید به مواد آلی خاک تبدیل و بذر بدون شخم زدن زمین و با دستگاه بذر کار کاشته می شود.
560 هزار هکتار از وسعت 10میلیون و 700هزار هکتاری اصفهان زمین کشاورزی است.
استان اصفهان در تولید محصولات کشاورزی کشور در زمینه تولید سیب زمینی، پیاز و جو رتبه دوم و در زمینه سیب درختی و گندم رتبه چهارم و پنجم را دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: