ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:13 | مارس29 تهران

تمایل کانادا به تعامل مجدد با ايران و روسيه

تاریخ: 05:08, 13-11-2015.

تهران. جمعه، 13 نوامبر 2015 میلادی برابر با 22 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، پایگاه اینترنتی اوتاوا سیتیزن نوشت استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا گفت کشورش در تعاملات سیاسی با ایران و روسیه دیدگاه سازنده تری خواهد داشت.
بنا بر این گزارش، دیون در گفتگو با اوتاوا سیتیزن افزود: درمورد اقداماتی که صلح خاور میانه را تهدید می کنند، دولت لیبرال جدید کانادا از انتقاد از اسرائیل یا فلسطینیان ابایی نخواهد داشت.
بخش عمده دیدگاه دولت محافظه کار قبلی کانادا درمورد مسائل بین المللی مبتنی بر موضع گیری سخت در برابر دشمنان کشور بود که شامل قطع رابطه دیپلماتیک با ایران در سپتامبر 2012 نیز می شد.
جاستین ترودو، نخست وزیر جدید کانادا در ماه ژوئن قول داد که دولت لیبرال روابط با ایران را از سر خواهد گرفت. دیون در توضیح علت ازسرگیری رابطه با ایران گفت: این مسئله به دلیل آن نیست که ما با حکومت ایران موافقیم. ما باید این کار را با چشم های کاملاً باز انجام دهیم. اما این دیدگاه دیگر کشورهای گروه هفت است. اگر با تهران گفتگو نکنیم، چگونه می توانیم به مردم ایران کمک کنیم؟ چگونه می توانیم به دیگر کشورهای منطقه کمک کنیم در حالی که ایران هرچه بیشتر درگیر جنگ سوریه می شود؟ برای عراق چه کاری می توان انجام داد؟ قطع رابطه کامل ما با ایران چه کمکی به اسرائیل می کند؟
وزیر امور خارجه کانادا گفت اعضای کابینه این کشور هنوز درمورد چگونگی از سر گیری رابطه با ایران و این مسئله که دولت قبلی کانادا ایران را کشور حامی تروریسم معرفی کرده است، گفتگو نکرده اند. وی تاکید کرد نزدیک شدن به ایران باید با احتیاط کامل انجام شود.
دیون همچنین از شکل گیری دیدگاه جدید درمورد روسیه خبر داد و گفت ترودو به طور قطع از اقدامات روسیه در اوکراین دل خوشی ندارد و دولت جدید این موضوع را به مسکو اعلام خواهد کرد. وی افزود: اما ما باید به فکر منافع ملی خود هم باشیم زیرا روسیه در قطب شمال همسایه ما است.


به اشتراک گذاشتن اخبار: