ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

1:48 | سپتامبر30 تهران

تاکید اولاند بر لزوم حضور ايران در روند حل بحران سوريه

تاریخ: 06:18, 26-08-2015.

تهران. چهارشنبه، 26 اگوست 2015 میلادی برابر با 4 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور فرانسه بر لزوم حضور ایران در روند حل بحران سوریه تاکید کرد.
بنا بر این گزارش، اولاند در این سخنان تاکید کرد تیراندازی روز جمعه در قطار سریع السیر آمستردام - پاریس که با شجاعت مسافران و به ویژه شماری از نظامیان آمریکایی خنثی شد سند دیگری است که نشان می دهد ما باید برای حملاتی دیگر آماده شویم و از خود دفاع کنیم.
اولاند گفت امنیت ما در وهله نخست در درون مرزهای ما تامین می شود. همین مسئله موجب به کار گیری شمار بیشتری از نیروهای پلیس، ژاندارم و هفت هزار سرباز برای افزایش امنیت است. همین مسئله اصلاحات در قانون اساسی و تقویت قوای اطلاعاتی ما برای واکنش با حفظ آزادی را توجیه می کند. همچنین این شرایط برای شناسایی و تعقیب افراد مرتبط با نهضت های بنیاد گرا ضرورت دارد.
اولاند افزود امنیت ما همچنین در ورای مرزهایمان نیز باید تامین شود. داعش بزرگترین خطر برای ماست. داعش سرزمین های گسترده ای را در سوریه و عراق تحت کنترل دارد. این گروه منابع مهمی در اختیار دارد و به انواع قاچاق ها دست می زند. این گروه دکترین و چارچوب خاصی برای کشتار در سطح وسیع دارد. مسلمانان در عراق، سوریه، کویت و لیبی نخستین قربانیان داعش هستند. اما اقلیت ها نیز به طور منظم به دست داعش قتل عام می شوند.
رئیس جمهور فرانسه گفت به همین دلیل در چند روز آینده ما کنفرانس مسیحیان خاور میانه و قربانیان مذهبی و قومیتی را در پاریس برگزار می کنیم.
اولاند گفت: انفعال جامعه بین الملل پس از آنکه سوریه از خط قرمزها هم عبور کرد، بسیار گران تمام شد. داعش که به شکل کنونی در سوریه وجود نداشت در این کشور مستقر شد و بشار اسد به کشتار مردم خود ادامه داد. اما هم اکنون چه باید بکنیم؟ ما سلطه تروریسم را بدون حفظ حاکمیت اسد کاهش خواهیم داد. به علاوه ما نباید به دنبال انتقال سیاسی در سوریه باشیم. شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته قطعنامه ای در این باره صادر کرد. این نخستین قطعنامه طی دو سال گذشته بود و گام مهمی در این زمینه محسوب می شود. اگر روسیه مشارکت داشته باشد می توان مذاکرات را آغاز و شرایطی را اعمال کرد. نخستین شرط اعلام بی طرفی بشار اسد است. شرط دوم دادن ضمانت به همه نیروهای مخالف میانه رو به ویژه اهل سنت و کردها و همچنین حفظ ساختار قومیتی و اتحاد سوریه است. شرط آخر که به طور قطع تعیین کننده ترین شرط است حضور یافتن همه گروه های درگیر برای یافتن راه حل است. منظور من تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین ایران است. حتی ترکیه که باید در جنگ علیه داعش متعهد شود و هرچه زودتر مذاکره با کردها را از سر بگیرد نیز باید حضور داشته باشد.




به اشتراک گذاشتن اخبار: