ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:12 | آوریل19 تهران

اسکلت 5500 ساله درموزه نیشابوربه نمایش درآمد

تاریخ: 17:28, 14-11-2018.


تهران. 14 نوامبر 2018 میلادی برابر با 23 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
درموزه نیشابور یک اسکلت پنج هزار و 500 ساله که در جریان کاوشهای باستان شناسی از محوطه تاریخی تپه برج نیشابور کشف شده بود به نمایش عمومی گذاشته شد.
محمدرضا پهلوان رئیس گروه موزه های خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر گفته است که تپه برج نیشابور یکی از مهمترین محوطه های تاریخی دوران پیش از تاریخ است و بر اساس کاوشها و گمانه زنی های باستان شناسی و جمع آوری سفالینه های تاریخی در این محوطه آثاری از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره اشکانی به دست آمده است.
وی در مورد اسکلت افزود که سال 1383 در جریان گمانه زنی های باستان شناسی در این محوطه تاریخی در عمق سه و نیم متری یک اسکلت پیدا شد که به حالت چمباتمه دفن شده بود. اسکلت دارای پوشش گل اخری است و در قسمت کمر آن دو نگین فیروزه وجود دارد. "گل اخری" که به آن خاک رنگی هم می گویند گلی محتوی درجات مختلفی از مقدار و رنگ اکسید آهن است که بطور طبیعی یافت می شود. کاربرد این ماده طبیعی برای بشر به تاریخ سده های دور بر می گردد که برای رنگ گل کوزه گری از آن استفاده می شد.
پهلوان گفت که آزمایشها و بررسیهای علمی به عمل آمده قدمت این اسکلت را به حداقل پنج هزار و 500 سال پیش بر می گردد.
موزه باستان شناسی نیشابور در محل رباط عباسی این شهرستان پس از بازگشایی مجدد امسال همه روزه پذیرای علاقه مندان است.
نیشابور شهر باستانی خراسان و ایران زادگاه حکیم عمر خیام و فرید الدین عطار ولی -- ابرمردان ادب و فرهنگ و عرفان ایران زمین، در فاصله 127 کیلومتری غرب شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی واقع است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: