ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:33 | مارس29 تهران

بیانیه سازمان فضایی ایران درهمایش شورای سران اپسکو درپکن

تاریخ: 10:37, 14-11-2018.


تهران. 14 نوامبر 2018 میلادی برابر با 23 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
در دوازدهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا - اقیانوسیه
APSCO
که روز گذشته سه شنبه در پکن پایتخت چین آغاز شد، مقامات سازمان فضایی ایران با حضور فعال و صدور بیانیه برتقویت همکاری بین سازمان فضایی ایران و دیگر سازمان های همکار تاکید کردند.
به گزارش ایرتاگ به نقل از ایرنا در این بیانیه که در مراسم گشایش همایش سران اپسکو قرائت شد با اشاره به برنامه های تدوین شده در سازمان فضایی ایران برای تحقق این همکاری ها، آمده است: به‌ اشتراک‌ گذاری اطلاعات و نتایج پروژه‌های اپسکو با سایر نهادها، سازمان ها و موسسات پژوهشی ایران، ایجاد شبکه رصدخانه‌های ملی و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در کسب و کار فضایی به‌ منظور توسعه زنجیره ارزش افزوده فضایی از جمله این برنامه ها است.
درادامه بیانیه سازمان فضایی ایران آمده است: سازمان فضایی ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از پروژه های مشترک، خواستار تسریع در مراحل پیشرفت سایر پروژه‌ها است.
دربیانیه ضمن اظهار امیدواری نسبت به کسب موفقیت های بیشتر اپسکو در نیل به اهداف خود و برگزاری مراسم دهمین سالگرد تاسیس آن آمده است: در سال 2018، جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از پروژه های اپسکو مانند ماهواره کوچک دانشجویی، برنامه منظومه ماهواره‌ای چند منظوره، کالیبراسیون رادیومتریک حسگرهای ماهواره‌ای، پلتفرم به ‌اشتراک‌گذاری داده و اپوسوس مشارکت فعال داشته است.
بیانیه می افزاید: خوشبختانه تعداد زیادی از پروژه های مشترک اپسکو در ایران به مراحل پایانی خود رسیده‌اند و تعدادی نیز در فاز دوم خود هستند.
دراین بیانیه با اشاره به مضمون اصلی شعار هفته جهانی فضا با عنوان "فضا جهان را متحد می‌کند" به برگزاری برنامه های متنوع در ایام هفته جهانی فضا و ثبت حدود 70 رویداد ملی که بصورت مستقیم توسط سازمان فضایی ایران انجام شده و یا این سازمان از رویدادهای مزبور حمایت مالی و معنوی کرده است اشاره شد.
بنا بر این بیانیه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که همه فعالیت های فضایی باید فقط با مقاصد صلح‌آمیز و در راستای منافع بشریت باشد و دولت ایران ضمن تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه فضا، از بخش خصوصی کشورهای عضو اپسکو نیز برای مشارکت در پروژه‌های فناوری و کابردی فضایی با ارائه بسته‌های تشویقی دعوت بعمل می‌آورد.
در پایان این بیانیه، هیات نمایندگی ایران، ضمن تقدیر از تلاش های اپسکو برای نیل به اهداف اصلی آن سازمان که در کنوانسیون مورد تصویب قرارگرفته است، پیشنهادهایی را با هدف گسترش و تقویت بدنه اپسکو در مرحله بالندگی این سازمان ارائه کرد.
نهادسازی کسب و کارهای نوین درحوزه فضا در کشورهای عضو جهت کمک به اشتغال‌زایی و ارائه خدمات، ارتقاء سطح مشارکت اپسکو با نهادهای بین‌المللی به منظور توانمندسازی همه کشورهای عضو، افزایش حضور اپسکو در مجامع بین‌المللی قانونگذاری با هدف صیانت از حقوق کشورهای عضو و اولویت‌بندی پروژه‌های اپسکو با ارائه راهکارهای فوری برای حل چالش‌های زیست محیطی منطقه، مدیریت بحران و کاهش مخاطرات ازجمله این پیشنهاد است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: