ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:36 | آوریل25 تهران

پیشنهاد قطر به عراق برای دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

تاریخ: 14:02, 12-11-2018.

تهران. 12 نوامبر 2018 میلادی برابر با 21 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
روزنامه بحرینی اخبار الخلیج نوشت که وزیر خارجه قطر به مسئولان عراقی پیشنهاد داده است که برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران از بانک های دوحه استفاده کنند.
به گزارش ایرتاگ به نقل از خبرگزاری ایسنا این روزنامه مدعی است که برخی منابع سیاسی در بغداد اعلام کردند که کشور قطر برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به مسئولین عراقی پیشنهاد داده است تا برای انجام معاملات مالی از بانک‌های دوحه استفاده کنند.
مبنی براین گزارش محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر در سفر اخیر خود به بغداد در روز چهارشنبه گذشته و دیدار با مسئولان اجرایی و سیاسی کشورعراق این پیشنهاد را داده است.
منابع عراقی اعلام کردند که این پیشنهاد قطری‌ها در راستای کمک به ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا است اما موافقت بغداد با این مساله بعید است.
از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد اخیرا در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، اعلام کرد: آمریکا به عراق یک معافیت موقتی به مدت 45 روز برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران داده است. این معافیت به عراق فرصت می دهد به سوی استقلال انرژی گام بردارد. معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند. گفته می شود که بانک مرکزی عراق یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است.
مقامات بانک مرکزی عراق در ماه اوت سالجاری اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریم‌هایش معافیت بگیرد.
براساس این گزارش، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند

به اشتراک گذاشتن اخبار: